outdoor education

Teoria și metodologia instruirii

I.                   Învățarea dincolo de clasă/outdoor education (generalități și exemplificare).
II.                Diferențiați următoarele concepte: plan de învățare, plan individualizat de învățare, plan educațional, plan educațional individualizat. Precizați câte un model de realizare pentru fiecare concept diferit și argumentați utilitatea.

I.                   Învățarea dincolo de clasă/outdoor education (generalități și exemplificare).
1.      Suntem pregătiți pentru outdoor education ?
2.      Există mai multe accepțiuni pentru sintagma „outdoor education”, și anume:
a.      Activitate în aer liber, în afara spațiului instituțional al școlii,
b.      (in 1958) a fost avansată următoarea definiție: „metodă de învățare care folosește trei cuvinte-cheie: educația în, despre și pentru aer liber.
c.       (în 1986) a fost redefinit termenul, în șase puncte importante (educația outdoor):
-          „este metodă de învățare
-          este experiențială
-          are loc în aer liber
-          necesită utilizarea tuturor simțurilor și implică domeniile vieții psihice – cognitiv/ afectiv/ psiho-motor.
-          este o chestiune de relații, care implică oameni și resurse naturale.”
3.      „Scopul educației outdoor nu este, de obicei, activitatea în sine, ci mai degrabă de a învăța cum să depășească (un elev) problemele, de a lucra alături de alții, de a dezvolta o relație mai profundă cu natura. Finalitatea activității de outdoor este aceea de a dezvolta personalitatea fiecărui copil în unul dintre domeniile: afectiv (abilitați de comportament); motric (abilități fizice); cognitiv (abilități de gândire).”
4.      Competențele pe care le solicită activitățile de tip outdoor ar fi următoarele:
§  spirit explorativ
§  spirit de inițiativă
§  autodeterminare
§  gândire reflexivă
§  promptitudine în decizii.
Educația outdoor are certe valențe formative, contribuind la desăvârșirea personalității copilului și la integrarea lui socială.
De asemenea, promovează dobândirea și menținerea unei stări fizice și psihice optime, contribuind astfel la îmbunătățirea vieții.
Educația outdoor poate fi:
·         educația pentru cunoașterea mediului
·         educația pentru conservarea resurselor
·         educația pentru aventură
·         camping școlar.
6.      Etape în desfășurarea activităților outdoor:
1.      identificarea/stabilirea activității care va fi derulată, în funcție de vârsta elevilor și de disciplina școlară
2.      realizarea unui plan al orei de curs (scop, obiective, rezultate, dorite)
3.      detalii tehnice:
Ø  condițiile climatice
Ø  locația
Ø  numărul de elevi
Ø  timpul alocat
Ø  resurse materiale, financiare
4.   evaluarea activității: - cantitativă (resursele materiale utilizate; numărul de elevi implicați; numărul de cadre didactice)
                                   - calitativă (gradul de implicare a elevilor; competențele dobândite)
                                   - metode și instrumente de evaluare utilizate (chestionar, focus-grup, observație)
                                   - feedback (oferă opinia participanților, nemulțumiri, propuneri).

7.      Un exemplu de aplicare în învățământul preșcolar.
o   grupa mare
o   domeniul: cunoașterea mediului
o   într-o zi însorită de primăvară, plantăm boabe de fasole (germinata în prealabil), urmând să monitorizăm săptămânal creșterea plăntuțelor.
o   pentru a urmări/sesiza mai bine creșterea plăntuțelor, vom înfige un bețișor lângă fiecare cuib, iar copilul responsabil cu acea monitorizare va face un mic semn, marcând înălțimea plantei în acea săptămână.
o   competențe vizate:  - spirit de responsabilitate; abilitați practice (de plantat, udat); spirit de echipă ( vor lucra în perechi)
8.      Imaginați o activitate de tip outdoor pentru Educație muzicală, la clasa a IV- a.
9.      Întrebări pentru colegi/cadru didactic:
a.      Este pregătit învățământul românesc pentru activități de tip outdoor, la toate nivelurile sale ?
b.      Care vi se pare cel mai mare impediment în implementarea educației outdoor în învățământul primar ?
c.       Care sunt două limite ale educației outdoor ?

10.  Bibliografie:

II.                Diferențiați următoarele concepte: plan de învățare, plan individualizat de învățare, plan educațional, plan educațional individualizat.
Prezentați câte un model de realizare pentru fiecare concept diferit și argumentați utilitatea.
·        Planul de învățare: -  este un document care planifică învățarea pentru o anumită perioadă de timp
                                - are obiective stabilite clar
                                - conținuturi bine definite
                                - poate fi adaptat la necesitățile celui care învață
·         utilitatea acestuia rezidă în faptul că poate organiza învățarea, așa încât efortul de a învăța are o finalitate; organizează conținuturile învățării pe etape.
·         planul individualizat de învățare
-          pornește de la adevărul că fiecare copil are propriile nevoi și propriile puncte forte și, de asemenea, propriile interese.
-          „planul individual de învățare este un instrument specific unei scoli interesate de învățarea centrată pe elev și funcționează după principiul diversității.”
-          nu este similar cu planul de intervenție personalizat, cel din urmă vine în sprijinul unui copil cu cerințe educative speciale.
-          se poate elabora pentru fiecare copil dintr-o clasă și poate fi elaborat cu scopuri diverse ( de ex. cu scopul creșterii succesului școlar).
-          se elaborează după un anumit algoritm:
Etapele unui plan individual de învățare:
·        elaborarea planului
-          cunoașterea potențialului de învățare al copilului
-          identificarea punctelor care necesită dezvoltare
-          formularea obiectivelor de învățare
-          planificarea activităților
-          stabilirea criteriilor de reușită
·        agrearea planului de către copil, părinți, profesor.
·        punerea în practică a planului
·        evaluarea nivelului de realizare a planului
-          Utilitatea planului individual de învățare este evidentă, având în vedere că fiecare copil este unic și trebuie tratat separat, individual, în funcție de necesitățile și de idealurile sale.
(sursa: www.morepal.org.uploads plan individual de învățare; accesat la 09.01.2017, ora 9)
·        Planul educațional individualizat
-          „reprezintă  un instrument de monitorizare a progresului pe cel puțin trei registre de dezvoltare cognitivă, emoțională și socială a copilului.”
-          este „bazat pe potențialul elevului și rezultatele școlare ale acestuia, este un instrument de planificare a echipei pedagogice de profesori dispusă să ofere un proces de instruire eficientă a elevului.”
(Gianina Massari, p.92)
„Componentele-cheie ale planului educațional individualizat, ar trebui să cuprindă:
1.      datele de identificare
2.      autoprezentarea elevului
3.      nivelul abilităților sociale, modalitățile de petrecere a timpului liber, nivelul competențelor, și al potențialului elevului (…)
4.      planul propriu-zis de acțiune pedagogică – va fi realizat de cadrele didactice pentru fiecare disciplină de învățământ, prin precizarea obiectivelor de dezvoltare, având ca punct de plecare nivelul potențialului elevului, a competențelor vizate și a  acțiunilor concret stabilite pe termen scurt și mediu.
5.      Evaluarea globală pentru fiecare arie curriculară (…)
6.      Evaluarea planului de acțiune pedagogică.”
(Gianina Massari, p. 92, 93)
Utilitate: Prin faptul că profesorii și părinții lucrează „în echipă” pentru binele de durată al copilului, acest tip de plan educațional este unul absolut benefic.
Pe de altă parte, părinții cunosc „elevul” din perspectiva activităților, intereselor, preocupărilor extrașcolare, completând cu informații valoroase imaginea elevului în mediul școlar.
Este un demers anevoios, depinde de multe variabile (profesorii de la mai multe discipline școlare), bunăvoința și cooperarea părinților etc.

Bibliografie:
·         Massari, G. (2014), Teoria și metodologia instruirii, curs ID, Iași: Editura UAIC
·         www.morepal.org.uploads plan individual de învățare; accesat la 09.01.2017, ora 9

·         www.oportunitatiegale.ro/plan-de-invatare-individualizat/ (accesat la 09.01.2017, ora 9)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Obiective vs competențe

Modalități de prevenire/ depășire a blocajelor în comunicare

Metoda proiectelor la vârstele timpurii