Metodica predării limbii române în învățământul primar
Corneliu
Crăciun, Metodica
predării limbii române în învățământul primar Ediția a III-a, revizuită
și adăugită, Editura Emia, Deva, 2003, 252 p.
Corneliu Crăciun este un cunoscut om de cultură
și profesor universitar a cărui voce s-a făcut auzită mai curând în mediile
culturale bihorene și clujene. De-a lungul timpului, Domnia Sa a publicat
numeroase articole și lucrări de istorie și critică literară, eseistică,
istorie a limbii literare, lucrări ce se remarcă prin rigoare și documentare
științifică.
Dintre
aceste titluri, amintim: Metodica limbii
și literaturii române în gimnaziu și liceu; Compendiu de gramatică practică
a limbii române; Culegere de texte
literare și nonliterare, de exerciții, jocuri și glume pentru elevii claselor I-IV; Teste de gramatica limbii române pentru admiterea la facultate;
Dicționar de termeni literari pentru elevii de liceu; Viața cotidiană în Oradea
interbelică și altele.
Lucrarea
de față reprezintă un instrument valoros pentru perfecționarea demersului
didactic, la îndemâna profesorilor din învățământul primar, oferind în acest
sens suport teoretic și practic.
Primul
capitol al cărții (Curriculumul școlar)
este dedicat câtorva elemente de teorie și metodologie a curriculumului. Astfel,
găsim definiții ale conceptelor de curriculum,
arie curriculară, ciclu curricular.
De asemenea, tot în acest prim capitol,
autorul se oprește asupra a trei elemente de noutate ale actualului curriculum:
ponderea mai mare acordată comunicării orale, învățarea centrată pe elev,
prezența, alături de texte literare, care dețin supremația, și a textelor
nonliterare (afiș, reclamă, interviu), într-o formă adaptată școlarilor mici.
Cel de-al doilea capitol, Gândire și limbaj la vârsta școlarității mici,
aduce in discuție teoria dezvoltării stadiale a inteligenței umane, rod al
muncii de mai bine de șase decenii a unuia dintre cei mai mari pedagogi ai
tuturor timpurilor, Jean Piaget.
Cu
referire la teoria în discuție, Corneliu Crăciun face următoarea mențiune: “A
cunoaște aceste
stadii, cu caracteristicile lor manifeste, în dezvoltarea gândirii copilului
este, pe de o parte, o obligație profesională și, pe de altă parte, un
indicator de direcție al activității școlare.” (p. 11)
Următorul
capitol al lucrării, Operaționalizarea,
abordează tocmai acest concept, al operaționalizării obiectivelor, insistând
asupra taxonomiei elaborate de B. S. Bloom, în 1956, taxonomie ce vizează
domeniul cognitiv.
În
continuare, în capitolul Lecția, autorul
prezintă principalele tipuri de lecție și, de asemenea, teoria lui Gagne vizând
succesiunea evenimentelor instruirii.
Oprindu-se asupra secvenței Enunțarea scopului și a obiectivelor, Corneliu Crăciun remarcă
următoarele: “Comunicând
elevilor sensul a ceea ce vor face și utilitatea practică și teoretică,
învățătorul motivează elevii în actul de învățare. Dacă nu se procedează așa,
putem conchide că numai învățătorul știe de ce face ora, al cărei rost rămâne
pentru elevi o necunoscută până înspre sfârșitul orei sau poate că nici atunci
n-o rezolvă.(…)
Obiectivele
vor fi formulate nu prin raportare la conținut (ce informații vor primi), ci în
termeni de învățare comportamentală (ce vor ști să facă).”
(p.21)
Capitolul intitulat Metode utilizate în învățământul primar, în cadrul orelor de limba
română discriminează între:
A. Metode
de transmitere și însușire a cunoștințelor:
a) metode
de comunicare orală:
-
expozitive: descrierea, povestirea, explicarea, instructajul;
- conversative
(dialogate): conversația, discuția colectivă, problematizarea.
b) metode
bazate pe lectura textului scris (munca cu manualul): lectura explicativă;
lectura independentă.
B. Metode
de explorare și descoperire (de învățare prin descoperire nedirijată sau
dirijată):
a) metode
de explorare directă (nemijlocită) a obiectelor și fenomenelor: observarea sistematică
și independentă;
b) metode
de explorare indirectă, prin intermediul substitutelor realității: demonstrația
cu ajutorul imaginilor, graficelor, proiecțiilor fixe și dinamice.
C. Metode
bazate pe acțiune:
a) metode
de învățare prin acțiune reală: exerciții; algoritmi operaționali;
b) metode
de învățare prin acțiune fictivă (simulată): jocuri didactice; învățare
dramatizată.
Capitolul intitulat Situația de comunicare oferă exemple concrete care, utilizate în
activitățile de la clasă, înlesnesc profesorului predarea noțiunilor de emițător, receptor, mesaj, sintaxă mixtă.
Secțiunea intitulată de autor Fonem, sunet, literă clarifică aceste
concepte, făcând totodată trecerea spre capitolul Predarea citit-scrisului.
Autorul
împarte această etapă prin care trec școlarii mici în trei secțiuni, fiecare cu
particularitățile sale: perioada preabecedară, perioada abecedară și perioada
postabecedară.
La începutul capitolului intitulat Activități în completare la lecțiile de
citire și scriere, autorul vine cu următoarea motivare: “Așa cum arată și numele, aceste
activități nu sunt independente în cadrul procesului instructiv-educativ din
ciclul primar; ele depind de orele de citire și scriere, vin în completarea lor
din mai multe puncte de vedere: se practică în cadrul acestor ore, servesc,
prin alte mijloace, la realizarea obiectivelor din orele respective, se
raportează la anumite elemente de conținut ale activităților de citire și de
scriere. Chiar dacă statutul lor este de activitate subordonată/ secundară, ele
au valori formativ-informative certe, contribuind la consolidarea învățării, la
dezvoltarea proceselor intelectuale (în special ale gândirii).”
(p.81)
Abordarea
acestui subiect prilejuiește autorului un moment de pledoarie în favoarea
utilizării la clasă a jocului didactic și aceasta deoarece jocul reprezintă
activitatea cotidiană a copilului aflat în acest moment al dezvoltării sale.
“Așa
cum se angajează în jocurile libere ale vârstei lor (în afara prezenței și a
controlului adulților), ei se vor antrena și în activitățile ludico-didactice
organizate în clasă de către învățător, dacă acestea vor reuși să mențină
câteva dintre trăsăturile care făceau jocurile atractive: mișcare, căutare,
descoperire, inedit, victorie etc.” (p. 81)
De
asemenea, Corneliu Crăciun atrage atenția asupra acelor exerciții care dezvoltă
auzul fonematic al elevilor, ceea ce va conduce cu succes spre însușirea mai
rapidă a scris-cititului.
Secțiunea numită Texte literare și texte nonliterare oferă ocazia autorului de a
prezenta succint diferența dintre cele două tipuri de scrieri: textul literar
uzează de imaginea artistică. “Dacă
noțiunile științifice se adresează rațiunii, imaginea artistică se adresează
sensibilității și emotivității noastre.” (p. 85)
Sunt exemplificate în cele ce urmează câteva texte
nonliterare utilitare: anunțul, știrea, afișul, dar se acordă atenție și
așa-numitelor texte nonliterare distractive.
O discuție aparte se face cu privire la ceea ce
autorul numește jocurile de enigmistică, jocuri care “îi ajută pe elevi să-și
consolideze sau să-și recapituleze în mod plăcut și intelligent cunoștințele
însușite în cadrul diverselor obiecte de învățământ, inclusiv în orele de limba
română.” (p.93)
Așadar, utilizarea la clasă a acestora dinamizează
procesul de învățământ, făcându-l mai atractiv în ochii școlarilor mici, totuși
“practicarea lor fără
profesionalism le degradează în esență și eficacitate, după cum semnalează, din
partea acelora care le propun, deficiențele improvizației și ale ignoranței.”
(p. 93)
Jocurile de enigmistică asupra cărora autorul se oprește cu exemple sunt
cele de completare de text, criptograma, factorul
comun, golful de cuvinte, logogriful,
aritmogriful, metagrama, palindromul și o variantă a acestuia, polindromul.
Utilazarea lor în lucrul direct cu școlarii mici va da, așa cum s-a amintit
deja, un plus de culoare orelor de limba și literatura română, făcându-le mai
antrenante, mai amuzante și, fără doar și poate, apropiindu-le de ludic,
apanajul vârstei școlare mici.
În concluzie, toate aceste caracteristici,
prezentate în linii generale în rândurile de mai sus, fac din volumul Metodica predării limbii române în învățământul
primar un instrument valoros, la îndemâna cadrelor didactice aflate la
început de drum, iar multitudinea de exemple practice îl recomandă ca fiind un
ghid spre o activitate de predare-învățare din ce în ce mai performantă
Comentarii
Trimiteți un comentariu