Ortografia pe înțelesul școlarilor
Genoveva
Farcaș, Daniela Palaga, Marcela Gorgan, Ortografia pe înțelesul
școlarilor: ghid pentru
elevii din învățământul primar, Editura Adenium, Iași, 2014, 222 p.
Lucrarea,
apărută în 2014, este rodul muncii a trei apreciate cadre didactice ieșene,
care activează în învățământul primar.
Anii petrecuți la catedră alături de școlarii
mici, în încercarea de a le împărtăși din tainele gramaticii, le-au prilejuit
autoarelor ocazia de a acumula o bogată experiență, iar aceasta se oglindește
și în maniera de realizare a lucrării de față, recomandând-o ca fiind atât un
valoros instrument de lucru în clasă, cât și de pregătire individuală a
elevilor.
Răsfoind
volumul, vom găsi prezentate într-o formă adecvată, pe înțelesul școlarilor
mici, delicate conținuturi, precum: ortograme, cuvinte care se scriu
întotdeauna cu liniuță de unire, cuvinte care conțin vocale duble, cuvinte care
conțin consoane duble, abrevieri etc.
În deschiderea volumului, în Argument, autoarele motivează astfel
demersul lor:
“Abilitarea elevilor cu instrumentele muncii
intelectuale, în primul rând cu cititul și scrisul, constituie o finalitate
esențială a învățământului primar.
Alături de competențele de comunicare orală, cele de citire
și scriere sunt structuri cognitive esențiale în formarea personalității
școlarilor mici, în evoluția lor ulterioară, reprezentând condiția sine qua non a mult discutatului a-i învăță pe elevi cum să învețe, din
perspectiva educației permanene.”
Tot aici, se afirmă cu temei că a scrie corect este cartea de vizită o unui elev și, prin
extensie, - de ce nu? - a oricărui om.
Publicația
este structurată în două ample părți: Secretul
ortogramelor și Caruselul cuvintelor
buclucașe, fiecare dintre aceste două părți fiind subîmpărțită la rândul său în
trei secțiuni (una pentru explicații teoretice, oferite într-o formă accesibilă
școlarilor mici; exerciții pentru aplicarea noțiunilor explicate și fișe de
lucru/ teste).
În privința
utilității informațiilor din această lucrare, autoarele însele precizează că au
încercat “să răspundă
necesității de a forma la școlarii mici deprinderi de scriere corectă,
propunând o varietate de situații ortografice, teme dezvoltate de
curriculumul-nucleu, dar și extins, prefigurat de programele școlare în vigoare
pentru învățământul primar. Sunt abordate numeroase cazuri ortografice de
actualitate, conform prevederilor DOOM.”
Toate
aceste atribute de mai sus, alături de bogăția de fișe de lucru, de exemplele actuale
din limba română contemporană, recomandă volumul ca fiind un ghid practic
pentru pregătirea orelor curente de limba română.
Concluzionând, putem afirma că lucrarea Ortografia pe înțelesul școlarilor ete
utilă, așa cum s-a argumentat deja, profesorilor pentru învățământul primar, în
lucrul cu școlarii mici, dar nu numai lor. Ea este utilă… școlarilor de orice
vârstă, mici și mari, care vor să se asigure că stăpânesc arta de a scrie
corect.
Comentarii
Trimiteți un comentariu