Ortografia pe înțelesul școlarilor



Genoveva Farcaș, Daniela Palaga, Marcela Gorgan, Ortografia pe înțelesul școlarilor: ghid  pentru elevii din învățământul primar, Editura Adenium, Iași, 2014, 222 p.

    Lucrarea, apărută în 2014, este rodul muncii a trei apreciate cadre didactice ieșene, care activează în învățământul primar.
 Anii petrecuți la catedră alături de școlarii mici, în încercarea de a le împărtăși din tainele gramaticii, le-au prilejuit autoarelor ocazia de a acumula o bogată experiență, iar aceasta se oglindește și în maniera de realizare a lucrării de față, recomandând-o ca fiind atât un valoros instrument de lucru în clasă, cât și de pregătire individuală a elevilor.
Răsfoind volumul, vom găsi prezentate într-o formă adecvată, pe înțelesul școlarilor mici, delicate conținuturi, precum: ortograme, cuvinte care se scriu întotdeauna cu liniuță de unire, cuvinte care conțin vocale duble, cuvinte care conțin consoane duble, abrevieri etc.
    În deschiderea volumului, în Argument, autoarele motivează astfel demersul lor:
“Abilitarea elevilor cu instrumentele muncii intelectuale, în primul rând cu cititul și scrisul, constituie o finalitate esențială a învățământului primar.
Alături de competențele de comunicare orală, cele de citire și scriere sunt structuri cognitive esențiale în formarea personalității școlarilor mici, în evoluția lor ulterioară, reprezentând condiția sine qua non a mult discutatului a-i învăță pe elevi cum să învețe, din perspectiva educației permanene.”
Tot aici, se afirmă cu temei că a scrie corect este cartea de vizită o unui elev și, prin extensie, - de ce nu? - a oricărui om.
     Publicația este structurată în două ample părți: Secretul ortogramelor și Caruselul cuvintelor buclucașe, fiecare dintre aceste două părți fiind subîmpărțită la rândul său în trei secțiuni (una pentru explicații teoretice, oferite într-o formă accesibilă școlarilor mici; exerciții pentru aplicarea noțiunilor explicate și fișe de lucru/ teste).
     În privința utilității informațiilor din această lucrare, autoarele însele precizează că au încercat “să răspundă necesității de a forma la școlarii mici deprinderi de scriere corectă, propunând o varietate de situații ortografice, teme dezvoltate de curriculumul-nucleu, dar și extins, prefigurat de programele școlare în vigoare pentru învățământul primar. Sunt abordate numeroase cazuri ortografice de actualitate, conform prevederilor DOOM.
     Toate aceste atribute de mai sus, alături de bogăția de fișe de lucru, de exemplele actuale din limba română contemporană, recomandă volumul ca fiind un ghid practic pentru pregătirea orelor curente de limba română.

Concluzionând, putem afirma că lucrarea Ortografia pe înțelesul școlarilor ete utilă, așa cum s-a argumentat deja, profesorilor pentru învățământul primar, în lucrul cu școlarii mici, dar nu numai lor. Ea este utilă… școlarilor de orice vârstă, mici și mari, care vor să se asigure că stăpânesc arta de a scrie corect.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Obiective vs competențe

Modalități de prevenire/ depășire a blocajelor în comunicare

Metoda proiectelor la vârstele timpurii