Strategii didactice/ Stiluri de predare
II
Strategii didactice
I Stiluri de predare
1.
Stilul de învățare “se învață”? Dar stilul de predare?
2.
Stil de învățare – “ansamblu compozit de factori cognitivi, afectivi și
fiziologici caracteristici unei personae, factori care servesc ca indicatori relativ
stabili ai modului în care aceasta percepe, interacționează cu și reacționează
la un mediu de învățare.
(Științele Educației, p. 1073)
“Învățarea
poate fi privită (…) și din următoarele perspective: învățarea ca fenomen al
evoluției lumii vii; învățarea umană în general; învățarea școlară ca proces
intim și învățarea școlară ca proces exterior, în interacțiune cu cel interior.” (Ioan Bontaș, p. 123)
Stil de învățare
– “Modalitate
în care un elev anume își desfășoară activitatea de învățare. Acest model de
învățare este determinat, într-o anumită măsură, de metodele și tehnicile de
învățare cu care elevul este deprins încă din primii ani de școală, de modelele
pe care le-a avut, de experiențele de învățare parcurse.”
Stil cognitiv – “Se referă mai ales la modul în care
sunt selectate, clasificate și prelucrate informațiile, în care se construiesc
cunoștințele, în care sunt ele stocate, reactualizate și aplicate.(…) Stă la
baza stilului de învățare al elevilor.”
Stil didactic – “Comportament al educatorului care
denotă modalitatea acestuia de a aplica teoria instruirii. Termenul coincide,
în mare măsură, cu cel de stil de predare.”
Stil educațional
– “Comportament al educatorului,
care se manifestă nu numai în cadrul strict didactic, ci și în procesul educativ,
sub toate aspectele lui. Este expresia originalității fiecărui educator,
incluzându-i aici și pe părinți, a modului său aparte de a fi, dar și a unei culturi
pedagogice, a unor concepții, opinii, mentalități. (…) Este bine ca educatorul
să fie conștient de stilul [său] educational, cu efectele lui pozitive și cu
minusurile lui, să cunoască și alte stiluri educaționale posibile și să caute
să-și cizeleze propriul stil.”
Stil de
predare – “Mod personal în
care un profesor acționează, constant, în procesul instructiv-educativ. (…) Se
datorează unor trăsături individuale proprii profesorului respectiv, dar
depinde și de alți factori (contextul social, normele instituției școlare,
caracteristicile elevilor cu care lucrează și ale colectivului didactic.”
(Mircea Ștefan, pp. 322, 323)
Ca o
concluzie, când ne referim la elev, vorbim de stil cognitiv sau stil de
învățare, iar când ne referim la profesor, vorbim despre: stil didactic, stil educațional, stil
pedagogic, stil de predare, stil de
instruire.
3.
4. Pentru
a înțelege cum s-a cristalizat stilul educațional, este important să înțelegem
care sunt aspectele care compun personalitatea cadrului didactic:
- competența științifică,
- competența socială,
- competența managerială,
- competența psihopedagogică. (Gianina Massari, p. 51)
5.
6.
Clasificarea stilurilor de instruire după roluri și funcții
Pornim această clasificare de la afirmația “Majoritatea specialiștilor consideră
că nu există un stil ideal, cel mult unul mai eficient decât celălalt.” (Gianina Massari, p. 50)
a) “Profesorii - formali:
promovează achiziția de deprinderi de bază în citit și calcul matematic și
atingerea unui nivel informațional înalt;
- informali: accentuează rolul creativității elevilor, al autoexprimării
acestora, al valorizării scopurilor sociale și emoționale.” (Gianina Massari, p. 49)
b) Profesorul – lider al unui grup, clasa de elevi:
* stilul autoritar, decide singur obiectivele,
activitățile; spiritul de echipă este inhibat.
* stilul democratic, liderul negociază cu grupul
activitățile; este încurajată cooperarea și sprijinul reciproc.
* stilul laissez-faire, liderul manifestă o atitudine
pasivă, implicarea sa este doar la cerere; grupul suferă din lipsă de
îndrumare.
c) Din perspectiva raportării la diferitele situații
educaționale ivite, s-a realizat această clasificare:
* autoritar-exploatator,
relațiile de comunicare sunt deficitare, frecvent apar sentimente de frică din
partea elevilor;
* autoritar-binevoitor,
profesorul acceptă să comunice cu elevii, însă pretinde docilitate din partea
acestora;
* consultativ,
profesorul dezvoltă interacțiuni
profunde cu elevii; atitudine favorabilă, plus de încredere.
* participativ,
profesorul ia în considerare grupul, atmosferă de încredere și respect.
(Gianina
Massari, p. 50)
7.
Pentru învățământul preșcolar, dintre
cele trei stiluri didactice tradiționale, cel autoritar, democratic și
laissez-faire, este recomandabil să se apeleze la cel autoritar, aceasta
deoarece copiii sunt la vârsta la care nu pot lua decizii bazate pe
discernământ în privința propriei educații. La întrebări de felul: V-ar plăcea să facem cutare sau cutare lucru?,
rareori vom primi un răspuns matur, care să aibă în vedere binele de durată al
copilului.
8.
Dacă
ar fi să îl aducem în prim-plan pe Dl. Trandafir, personajul lui Sadoveanu,
încercați să faceți un exercițiu de imaginație și să stabiliți care era stilul
său pedagogic.
9.
Întrebări adresate colegilor:
a) Ca profesori debutanți, ce stil de predare credeți
că este de dorit să îmbrățișăm?
b) Putem stabili o legătură între nivelul de
competență profesională și stilul didactic?
c) Ce factori credeți că influențează stilul didactic
pe care îl adoptă la un moment dat un cadru didactic: modelul care i-a fost
transmis de către profesorii săi; clasa de elevi cu care lucrează?
II Strategii didactice
1.
Ce
legătură putem stabili între strategia didactică, metodele și procedeele
didactice și mijloacele de învățământ?
2.
Strategia didactică: “este
parte componentă a tehnologiei didactice și se referă la demersul autentic de
abordare (ce implică atât respectarea principiilor didactice și de proiectare,
cât și de articulare a unui conținut prin utilizarea metodelor, tehnicilor și
procedeelor didactice, a resurselor și mijloacelor de învățământ și a modurilor
de organizare, raportate la stilurile de învățare și predare și nivelul de
performanță al actorilor implicați într-un context dat, demonstrând
flexibilitate, creativitate și pertinență în soluțiile propuse) a unei
activități didactice pentru realizarea unui scop specific.” (Gianina Massari, p. 35)
Srategia
didactică “se referă atât la modul de a
gândi
parcursul necesar, concretizat în proiectul didactic, cât și în suita de
operații de instruire desfășurată pe baza acestui proiect; strategia în
acțiune.” (Mircea Ștefan, p. 325)
Concluzionând, putem stabili următoarele legături
logice:
Srategia didactică – se referă la elementele
procesului de proiectare – predare – învățare – evaluare, proces realizabil în
diferite contexte: frontal, colectiv, individual, în perechi, microgrupal, mixt
și aplicabil diferitelor stiluri de predare a cadrului didactic.
3. –
După domeniul activităților
instrucționale predominante, putem vorbi de:
* strategii cognitive,
* strategii psihomotrice,
* strategii afectiv-motivaționale,
* strategii combinatorii.
- După traseul cognitiv, putem vorbi despre:
* strategii inductive,
* strategii deductive,
* strategii analogice,
*strategii transductive,
* strategii mixte.
- După gradul de structurare a sarcinilor de
instruire, avem:
* strategii algoritmice,
* strategii nealgoritmice,
* strategii expozitiv-euristice,
* strategii evaluativ-stimulative. (Gianina Massari, p.36)
4.
Funcțiile metodelor didactice vizează realizarea obiectivelor proiectate.
a) funcția normativă: vizează modul în care să se
procedeze, cum să se predea, cum să învățăm pe alții;
b) funcția cognitivă: vizează competențele prioritar
cognitive ale activității didactice;
c) funcția formativă: vizează dezvoltarea
personalității elevilor, trăsături afectiv-motivaționale, modul de conduită morală, socială.
c) funcția operațională: are legătură cu realizarea
obiectivelor concrete ale activității didactice.
(Gianina
Massari, p. 40)
7.
Pornind
de la ideea că strategia didactică include elemente, precum: resurse umane,
mijloace de învățământ și mod de organizare, pe lângă stilul de predare,
principii didactice etc., ne putem gândi care ar fi cea mai eficientă strategie
de predare adoptată pentru o activitate de predare în învățământul primar a
unei activități de Cunoaștere a mediului.
Resursele umane: clasa de elevi, locul de desfășurare:
curtea școlii, subiect: ecologizare, metode didactice: conversația,
demonstrația
8.
Imaginați-vă că ar trebui să gândim
strategia didactică în alți termeni. Cum
ar aăta în viziunea dumneavoastră?
9. a) Cum ați defini pe scurt următoarele
concepte: strategie didactică, metodă
didactică?
b) Cum putem stabili un echilibru între
preocuparea pentru cea mai eficientă strategie didactică utilizată și transmiterea unor conținuturi
consistente?
c) Când a
fost inclus în pedagogie coceptul de strategie didactică?
10.
Bibliografie:
* Massari, Gianina, (2009), Teoria și metodologia instruirii, curs ID, Iași: editura UAIC
* Ștefan, Mircea, (2006) Lexicon de pedagogie, București: Aramis Print
* Științele
Educației. Dicționar enciclopedic, (2008,) București: Editura Sigma
Comentarii
Trimiteți un comentariu